GRATIS SOCIAL MEDIA SCAN – KLIK HIER

Content > Caption : waarom visuals belangrijker zijn dan captions online

Instagram is een onmisbaar kanaal voor je social media marketing. Het is makkelijk te gebruiken, veelzijdig wat betreft type content én je kan contact leggen met je community. Veel ondernemers focussen zich op de bijhorende caption. Begrijp me niet verkeerd, dit is inderdaad een belangrijk onderdeel, maar kies ervoor om je eerste focus te leggen op de afbeelding. In deze blog vertel ik je waarom.

Instagram: een photo-sharing platform

Instagram is van origine een photo-sharing platform. Het was bedoeld om afbeeldingen te kunnen delen met je vrienden, familie en kennissen. Al snel is het platform uitgegroeid naar veel meer, mede door de verschillende nieuwe content formats. 

Captions zijn beschikbaar bij meerdere formats, waaronder normale posts, carrousel posts, en reels. Bij al deze formats is het belangrijk om je te focussen op het beeld, en daarna pas op de caption.

Dit komt omdat Instagram een platform is dat zich focust op afbeeldingen / video’s. De interface van de app is zo ingedeeld dat de afbeeldingen en video’s groot worden weergeven, en de captions klein eronder. Sterker nog, de captions zijn vaak niet eens volledig leesbaar, voordat je op de knop ‘lees meer’ hebt gedrukt.

Pak de aandacht

En hier komt dan ook precies mijn punt: trek je niet de aandacht met je afbeelding of video, dan wordt je caption ook niet gelezen en scrollen mensen door. Voor een platform als Instagram is het dan ook heel belangrijk om je te focussen op de afbeelding of video die je deelt, omdat deze een prominentere plek inneemt in de app.

Betekent dit dat je bagger captions moet schrijven?

Nee.

Focus je eerst op goede visuele content, en daarna pas op je caption. Zo weet je zeker dat je eerst de aandacht pakt van je doelgroep, en ze dus ook je caption daadwerkelijk gaan lezen.

Wil je meer leren over Instagram of over social media marketing? Bekijk de blogs.

× Stuur een bericht