GRATIS SOCIAL MEDIA SCAN – KLIK HIER

Authenticiteit is de nieuwe norm op Social Media

Authenticiteit is de nieuwe norm op Social media

Social media wordt steeds groter en groter. Zeker nu na de corona periode veel meer ondernemers hebben ingezien dat het een essentieel onderdeel is van je marketing strategie. 

Waar de meeste bedrijven vooral veel producten, projecten en diensten showcasen, is dit niet de way to go om écht verbinding aan te gaan met anderen. 

Maar het zijn ook niet de LinkedIn berichten die we allemaal regelmatig voorbij zien komen zoals ‘Van platazk naar een financieel vrij leven – in mijn nieuwe cursus vertel ik je er alles over’.  

Social media wordt steeds vaker gezien als reclamezuil, waar je alles op kunt gooien om maar je sales te verhogen. Dit is niet alleen onwijs jammer voor de integriteit van de platformen, maar zegt ook heel veel over de bedrijven die dit soort berichten posten. Anderzijds zien we ook dat authentieke berichten juist enorm goed presteren. In dit artikel leg ik je uit waarom authenticiteit zo goed werkt op Social Media.

 

Échte connectie

Hoevaak heb jij al eens een ‘ondernemer’ voorbij zien komen op je tijdlijn die je belooft tienduizenden euros per maand te verdienen, zonder er veel tijd in te steken, bij een prachtig exotisch kiekje? Het wordt vaak gebruikt door marketeers om anderen een specifieke droom te verkopen. Echter realiseren veel mensen zich niet dat door dit onrealistische plaatje mensen juist GEEN connectie aan gaan. 

Dit komt omdat er geen ingang tot verbinding is. Er is geen greintje herkenbaarheid. Geen verhaal waarin de lezer zich kan herkennen. Storytelling is een van de allerbelangrijkste elementen, zeker ook op Social Media. Het helpt je doelgroep om zich te herkennen in wat je zegt en zo een verbinding te leggen met jou. Maar dan moeten er wel herkenningspunten zijn! Daarom is het mega belangrijk om je in te leven in je doelgroep en te bekijken waar zij momenteel in hun leven staan. Wat zijn elementen in jouw verhaal waarin mensen zich heel goed zouden kunnen herkennen? 

Perfectionisme is niet meer van deze tijd. Probeer je doelgroep te bereiken met transparante en nuchtere uitingen. Er zijn al genoeg gefilterde of over de top marketing uitingen. Je valt dus juist op als je dicht bij jezelf blijft en authentieke boodschappen deelt!

Het verhaal achter..

Mensen willen niet meer alleen een product of dienst kopen. Ze willen MEER.

Stel je eens voor, je buurman Angelo komt oorspronkelijk uit Italië. Zijn familie woont daar nog steeds, in Toscane, en beheert een olijfboomgaard. Van deze olijfbomen wordt overheerlijke olijfolie gemaakt. Een deel hiervan wordt opgestuurd naar Angelo, zodat hij dit weer kan verkopen in Nederland. Angelo is niet alleen je buurman, maar ook nog eens een onwijs aardige vent! Tijdens een recente buurt barbecue heeft hij je meer vertelt over de olijfolie, hoe het proces in gang gaat én meerdere tips over hoe je de smaak van olijfolie echt tot zijn recht laat komen. Ook stelde hij zich kwetsbaar naar je op en vertelde hij dat zijn familie het niet al te breed heeft en ze er alles aan doen om de olijfolie van de familie zo succesvol mogelijk te maken. Eén ding weet je zeker: jij koopt voorlopig alleen nog maar die heerlijke olijfolie van Angelo!

Waar ligt dit aan? Is de olijfolie echt duizenden malen beter dan de olijfolie die je voorheen kocht? Of koop je eigenlijk ook het romantische idee dat deze olie uit de Toscaanse olijfbomen komen en je hiermee ook nog eens de familie van Angelo steunt? 

Het verhaal achter een merk helpt je om likeability te creëren onder je doelgroep. Zo hebben ze niet het gevoel dat ze enkel een product kopen, maar ook nog eens een groter doel steunen (de familie van Angelo). 

Hoe meer likeability iemand voelt, des te sneller zullen ze geneigd zijn om iets van jou te kopen. Bedenk eens goed hoe je een likeability factor in je merk kan verweven.

 

Een aantal tips

Ben je klaar om je bedrijf authentiek neer te zetten online? Houd dan deze tips in je achterhoofd

  • Consistentie: als je eenmaal kiest voor authenticiteit, zou je dit ook vol moeten houden. Niets is ongeloofwaardiger van de ene dag zeggen dat je in de put zit, als de volgende dag een post plaatsen waarbij je zegt dat je gelukkiger dan ooit bent.
  • Wees eerlijk, ook als dat het lastigste is om te doen. Eerlijkheid wordt altijd gewaardeerd.
  • Forceer het niet: authenticiteit werkt alleen als het (je raadt het al) authentiek is. Is het niet authentiek? Dan werkt het ook niet.
  • Wees open over (de meeste) dingen: Zowel de goede momenten, als de lastige en kwetsbare momenten.
  • Stop en denk na: past deze boodschap bij jouw bedrijf? Hoe past het bij de authenticiteit van jouw bedrijf? Zodra het online staat is het lastig om elementen aan te passen, dus denk altijd twee keer na of het écht is.

 

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en zo ook meerdere routes naar een authentieke representatie van jouw bedrijf. Soms doen er zich situaties op waarin je het authentieke karakter van je bedrijf extra naar voren kan brengen (bijvoorbeeld een pandemie ;)). Houd altijd in je achterhoofd dat authenticiteit oprecht moet zijn.


Stel jij je met je bedrijf al authentiek op? Of vind je het lastig hoe je dit moet aanpakken? Laat mij je helpen! Laten we samen een uurtje zitten om te kijken hoe jij authenticiteit kan verweven in jouw onderneming door middel van een Power Hour. Meer weten? Bekijk deze link! 

 

Leave a Comment