GRATIS SOCIAL MEDIA SCAN – KLIK HIER

Een influencer vinden: de verschillen tussen micro en macro

Welk type influencer je het beste kan kiezen: verschillen tussen micro en macro influencers

Bij het opzetten van een influencer marketing campagne is de influencer selectie van cruciaal belang. Het maakt, of breekt je campagne. Er zijn veel verschillende influencers: groot aantal volgers, klein aantal volgers, specifieke doelgroep, brede doelgroep, etc. In dit artikel ga ik dieper in op welk type influencer je het beste kan kiezen voor je influencer marketing campagne, specifiek op micro en macro influencers.

 

Type influencers

Zoals je misschien al weet zijn er verschillende influencers. Niet alleen in branche (lifestyle, beauty, travel, etc). Maar ook in grote qua following. Zo heb je:

  • Nano Influencers (1k – 10k)
    • Nano Influencers beschouwen zichzelf vaak niet als influencer. Vaak hebben ze een hobby die ze graag delen met hun omgeving. Voorbeelden van Nano Influencers zijn Julia Kniese en Jelmer & Laura
  • Micro Influencers (10k – 100k)
    • Micro influencers zijn influencers die vaak startend zijn. Hierdoor hebben zij gemiddeld meer interactie met hun doelgroep, omdat ze vaak hier veel tijd in investeren. Enkele voorbeelden van micro influencers in Nederland zijn Claire Lucia en Laura Brijde
  • Macro Influencers (100k – 1mln)
  • Mega Influencers (+1mln)
    • Denk aan de mega celebrities als Kim Kardashian, maar ook aan de influencers die er al vroeg bij waren en enorm zijn gegroeid zoals Enzo Knol.

Mega influencers en Macro influencers

Veel mensen denken dat het slim is om enkel gebruik te maken van Macro influencers en Mega influencers. NEWS FLASH! Dit is lang niet altijd de slimste optie. Macro influencers en Mega influencers spreken een grote groep met mensen aan, en hebben daarom een groot bereik. Een nadeel aan het gebruik van Macro influencers en Mega influencers is dat door dit grote bereik er ook hogere kosten aan verbonden zitten.

influencer marketing

Nano influencers en Micro influencers

Nano Influencers en Micro influencers hebben een kleiner aantal volgers ten opzichte van de Macro Influencers en Mega Influencers. Dit is een onwijs groot voordeel, omdat dit de band met hun volgers versterkt, en de influencer op een authentieke wijze positioneert. Mede hierdoor komen deze influencers dan ook authentieker worden gezien ten opzichte van influencer marketing campagnes.

Daarnaast focussen micro influencers en nano influencers zich vaak op een specifieke doelgroep, niche en branche. Denk aan bijvoorbeeld Duurzaamheid, Kunst, Boeken, Skincare, noem het maar op. Voor elke hobby, niche, branche is er een bijpassende influencer. Als deze niche aansluit bij jouw doelgroep, kan je goed gebruik maken van een nano influencer of micro influencer, omdat deze jouw doelgroep dan rechtstreeks aanspreekt.

Het is dus belangrijk om te kijken wat je doelstelling is voor je influencer marketing campagne, en een type influencer te kiezen die ervoor zorgt dat jij je doelstelling behaald.

Ben je nieuwsgierig naar Influencer Marketing, maar vind je het spannend om hier alleen aan te beginnen? Ik kan je hierbij helpen! Bekijk de mogelijkheden hier. 

Leave a Comment