Waarom je volgers aantal op Instagram eigenlijk vrij weinig zegt…

Waarom je volgers aantal eigenlijk vrij weinig zegt...

Een doel voor veel startende ondernemers is om de magische 10K te halen. En dan heb ik het niet over omzet, maar over aantal social media volgers. Voorheen was 10K volgers de grens op Instagram voordat je de swipe-up functie kon gebruiken, om zo een weblink toe te voegen aan je stories. Die grens is er tegenwoordig niet meer, door de introductie van de link sticker voor alle accounts. Ondanks dat blijft voor veel ondernemers de focus op ‘Hoe meer volgers, hoe beter’. Maar is dat wel zo?

De titel verraadt het al een beetje: je volgers aantal zegt eigenlijk vrij weinig. Dit komt omdat je volgers aantal niet gelijk staat aan het aantal klanten dat jij hebt. Zo kan iemand met 10K volgers maar 3 klanten hebben, en iemand met 350 volgers wel 50. Het is belangrijk om het volgende in je achterhoofd te houden:

Kwaliteit gaat boven kwantiteit

Dit betekent dat wie jou volgt veel belangrijker is dan je aantal volgers. Je wilt namelijk je volgers converteren naar klanten. Dit kan alleen als je volgers ook je doelgroep zijn.

Hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep je gaat volgen?

Dat doe je door content te maken die jouw doelgroep rechtstreeks aanspreekt. Houd goed je doelgroep in je achterhoofd tijdens je content creatie proces. Wat willen zij zien? Waar struggelen zij mee? Hoe kan je ze helpen?

Een absolute no-go: fake followers

Om die ‘magische 10k following’ te behalen kiezen veel ondernemers ervoor om volgers te kopen. Ik wil je bij deze op het hart drukken dat NIET te doen. Zoals je uit het bovenstaande stuk al kunt begrijpen moet je je focussen op de kwaliteit van je volgers. Fake followers dragen hier niet aan bij. Daarnaast zullen ze je engagement rate drastisch omlaag halen, omdat ze niet de interactie (likes, comments & saves) opzoeken met je content!

Enneh, heb je belangstelling om ooit samen te gaan werken met merken als influencer? Begin dan absoluut niet aan fake followers: ze zijn enorm makkelijk te herkennen als influencer marketeer en voor marketing bureaus, en een hele erge afknapper!

 

Wil je meer leren over Instagram marketing? Bekijk de andere blogs of volg Hashtag K op Instagram!   

Leave a Comment