GRATIS SOCIAL MEDIA SCAN – KLIK HIER

Waarom engagement pods niet werken.​

Waarom engagement pods niet werken.

In deze blog leg ik aan je uit wat Engagement Pods zijn, en waarom ze niet werken. Afgelopen jaar heb ik met succes mijn pre-master jaar afgerond. Voor mijn scriptie besloot ik te onderzoeken hoe Nederlandse online ondernemers omgaan met het Instagram algoritme.
 
Ik schrok best van de uitkomsten, want het bleek dat ondernemers best vatbaar zijn voor Algorithmic gossip. Klinkt ingewikkeld? Is het gelukkig niet. Algorithmic gossip zijn alle zogenaamde trucjes die je zouden helpen hoger geplaatst te worden in het algoritme.
 
Ik kan je bij deze uitleggen waarom het gossip is: niemand, maar dan ook echt niemand weet of dit echt werkt. De enige mensen die dit weten zijn de mensen die werken bij Instagram (en ik denk zelfs dat lang niet iedereen daar weet hoe het nu echt zit). Instagram zal nooit zomaar dit soort trucjes delen, omdat het volledig tegen hun principe ingaat. Ze hebben een algoritme ingesteld om de content in een bepaalde volgorde te showen aan hen gebruikers. Het gebruik van een algoritme is een keuze geweest door Instagram. Ook hierom vind Instagram het dus ook eigenlijk helemaal niet leuk als je tegen dit systeem in probeert te gaan.
Een van deze algorithmic gossip methodes zijn Engagement pods. Ik leg je in dit artikel uit wat het is, en waarom je het vooral moet vermijden.
 

Wat zijn engagement pods?

Engagement pods zijn groepen Instagram gebruikers, die vaak zich verzamelen in een Instagram DM groep. Het principe is vrij simpel: als jij een post plaatst, deel je dit in de groep en vraag je de anderen te engagen met de post (liken, reactie geven of opslaan). Zodra iemand anders zijn of haar post deelt doe jij hetzelfde bij de post van een ander. Deze groepen variëren in grote: sommige bestaan uit 20-30 gebruikers, en anderen uit duizenden gebruikers. Ze worden met name gebruikt voor Instagram, maar bestaan ook voor andere social media platformen.
Klinkt goed toch? Nou, ik kan je bij deze vertellen dat het ‘Too good to be true’ is. Ik leg je graag uit waarom.
 
 

Waarom je engagement pods moet vermijden – Ondernemers. 

De mensen die zich in een engagement pod bevinden zijn vaak allemaal uit dezelfde branche. Denk aan lifestyle influencers, webshops, etc. Het is natuurlijk super leuk als jij een reactie ontvangt op je content, maar vraag jezelf eens het volgende af: Wil je een reactie van een potentiële klant, of wil je een reactie van iemand uit je engagement pod?
Grote kans dat je zojuist voor de potentiële klant hebt gekozen. En dat is logisch! Daarvoor gebruik je Instagram Marketing toch? Om je doelgroep aan te trekken, en deze te converteren tot betalende klanten. Focus je daarom op deze groep, en ga bij deze mensen reageren onder posts in plaats van engagement pods. Met engagement pods ga je namelijk je doel voorbij: je doelgroep bereiken.
 
Daarnaast is er een onwijs belangrijk element waarom je engagement pods moet vermijden: Instagram houd niet van dit soort trucjes, en door onderdeel uit te maken van een engagement pod loop je de kans om gerapporteerd te worden en daarmee de kans om je account te verliezen. En laten we een ding voorop stellen: dat is wel het laatste wat jij wilt.

Waarom je engagement pods moet vermijden – Influencers

Als we engagement pods bekijken vanuit het perspectief van Influencer Marketing is het nog gevaarlijker. Brand Managers en influencer marketeers kunnen engagement pods gemakkelijk herkennen bij Influencers. Zijn het altijd dezelfde influencers die op elkaars post reageren? Engagement pod. Niet veelzeggende reacties van dezelfde mensen? Engagement pod. Het is vrij opzichtig, en makkelijk te herkennen, en daarnaast is het een red flag voor een potentiële samenwerking met de influencer.

 

Instagram heeft het volgende benoemd over het algoritme:
Instagram Tweet
 
Jouw feed is dus gebaseerd op het volgende:
  • Accounts met wie je de meeste interactie opzoekt
  • Wanneer de post is gepost
  • Hoe vaak je Instagram gebruikt
  • Hoeveel mensen je volgt
Focus je dan ook op deze punten voor het verhogen van je engagement rate, in plaats van het gebruik van engagement pods. Wil je meer weten over Engagement? Lees dan deze blog. Hierin staan ook 4 tips vermeld die je helpen met het verhogen van je engagement rate.
Wil je regelmatig tips en tricks ontvangen over Instagram- & Influencer Marketing? Op mijn Instagram (where else?) deel ik regelmatig verschillende tips.
 
Pinterest pin: engagement pods

Leave a Comment