
Wat is Instagram Engagement? + Hoe jij dit kan verbeteren!
Engagement: het is een veel geroepen term in de online wereld. Het behoort officieel tot het social media managers jargon. Maar wat is het nou precies? Dat leg ik je graag uit in deze blog.
Wat is engagement?
Engagement is het Engelse woord voor betrokkenheid. Dat is dan ook de kern van wat engagement inhoud op social media: het betrekken van je volgers! Concreet gezien kan je dit zien in de interactie die je terug krijgt op je content. Op Instagram is dit bijvoorbeeld Likes, reacties en saves. Officieel gezien horen shares er ook bij, maar helaas kunnen we die statistieken niet inzien in Nederland vanwege de privacy wetgeving.
Waarom is engagement belangrijk?
Veel mensen hebben het doel om heel veel volgers te krijgen, maar is het niet veel interessanter als jouw volgers ook betrokken willen zijn bij jouw bedrijf op social media? Daar draait engagement om. Je engagement rate geeft goed weer hoe je content wordt ontvangen door je doelgroep. Heb je weinig interactie? Probeer dan eens wat anders uit. Uiteindelijk gaat het erom dat jouw content goed wordt ontvangen door je doelgroep, zodat jij je doelgroep omzet naar klanten.
Engagement > Veel volgers
Jouw volgers zijn erg belangrijk. Deze groep is namelijk actief op zoek naar de interactie met jou, en een warme lead. Veel interessanter dus dan een grote groep mensen die jou nog niet volgen, en dus nog niet de interactie met je opzoeken!
Snap je niet goed wat ik bedoel? Ik geef je graag een voorbeeld: Je bent jarig en organiseert een feest. Er zijn een heleboel mensen op af gekomen, maar de sfeer is op zijn zachtst gezegd ongemakkelijk: niemand heeft het echt naar zijn zin, niemand praat met elkaar en je verjaardagstaart ziet er nog net zo uit als toen je hem kocht in de winkel – onaangeroerd.
Was je verjaardagsfeest een succes? Ja: er zijn veel mensen op afgekomen. Maar had iedereen ook plezier, en was er een feeststemming?
Het is onwijs belangrijk om je daarom te focussen op de volgers die je al hebt. Doe dit door killer-content voor ze te maken, en ze zo te converteren tot klanten.
Hoe meet je engagement? - Engagement Rate
Engagement kan je per post meten, of voor je gehele profiel. Dit noem je een engagement rate.
Voor je post bereken je jouw engagement rate als volgt: Tel het aantal likes, comments en saves bij elkaar op, en deel deze door je aantal volgers. De uitkomst hiervan vermenigvuldig je met 100. Dus: (Likes+comments+saves) / volgers x 100
Wil je het voor je profiel uitrekenen? Bereken dan de engagement rate van de laatste 9-12 posts. Tel deze bij elkaar op, en deel ze door het aantal posts.
[CP_CALCULATED_FIELDS id=”6″]
4 Tips om je engagement te verhogen
Ben je er achter gekomen dat je engagement rate niet zo hoog ligt als je zou willen? Bekijk dan de volgende 4 tips om je engagement rate te verhogen!
1) Beantwoord iedere Instagram DM en alle reacties onder je post. Je volgers zoeken al actief contact met jou, laat ze vooral niet hangen! Als jij dit gedrag beloont, zullen je volgers vaker reageren en de interactie opzoeken.
2) Schrijf waardevolle en oprechte reacties op andere posts. Als anderen zien dat jij ook de moeite neemt, en tijd steekt in het schrijven van een reactie waar iemand echt wat aan heeft, of iemand inspireert, zijn mensen sneller geneigd om dit ook weer terug te doen!
3) Creëer waardevolle content. Hoe meer waarde je deelt, hoe sneller mensen geneigd zijn om deze content op te slaan voor een later moment, of door te sturen naar anderen!
4) Maak gebruik van de interactieve elementen in Instagram Stories. Ze maken het je volgers super gemakkelijk om betrokken te raken bij jouw content. Met een klik op de knop hebben ze bijvoorbeeld jouw poll al beantwoord! Easy peasy, right?!
Engagement is helaas niet iets wat magisch uit de lucht komt vallen: je moet er voor werken, en er tijd en energie insteken. Maak jij er al voldoende tijd voor?
Wil je meer leren over Instagram, en hoe je het meeste uit dit platform kan halen? Volg mij dan op Instagram (waar anders?) op @hashtagk_, of lees andere blogs omtrent verschillende onderwerpen gerelateerd tot Instagram en social media!
