
Instagram Reels: Do's & Dont's
Instagram Reels: Ze zijn hot & happening! Deze (redelijk) nieuwe functie van Instagram wordt veel gebruikt, en met succes. Het is eigenlijk een beetje de copycat versie van TikTok: kortere filmpjes die je terug vind in het speciale reels tabblad, op je feed, en de explore pagina.
Net zoals bij TikTok kan je je video’s bewerken, muziek toevoegen, teksten toevoegen en GIFs toevoegen. Je kan zowel een nieuwe video maken vanuit de Instagram Reels editor, als bestaand beeldmateriaal gebruiken.
Er zijn echter verschillende Do’s, maar ook Dont’s voor Instagram Reels. Lees snel verder om te kijken wat deze zijn, zodat je deze juist wel of juist niet gaat toepassen!
Do’s:
Gebruik populaire muziek
First of all: met populaire muziek doel ik niet per se op muziek uit de Top 40. Ik doel op de muziek die populair is op Instagram Reels of TikTok. Mensen herkennen de muziek en zijn daarom sneller geneigd om verder te kijken! Wees wel voorzichtig: als letterlijk iedereen al deze muziek gebruikt wordt het een overkill.
Speel in op trends
Trends: you either hate them or love them. Op Instagram Reels circuleren ook trends. Soms heeft dit te maken met muziek, maar soms ook een combi tussen muziek en concept. Net zoals ik hierboven al benoemde, moet je wel oppassen. Het is leuk om mee te doen met een trend, maar je wilt niet nog je reel posten met die trend, terwijl de trend al over is!
BONUS TIP: Trends op TikTok zijn niet gelijk ook trends op Instagram Reels. Maak deze fout dus niet! Het zijn twee volledig andere culturen, en trends worden daarom niet klakkeloos van ieder platform overgenomen.
Batch je reels en sla ze op
Reels maken kost best even wat tijd. Het is daarom slim om ze allemaal op een moment te maken, zodat je vooruit kan werken. Neem een uur de tijd, schrijf al je concepten op, zorg voor verschillende kledingsetjes, en ga aan de slag!
BONUS TIP: Instagram wil wel eens per ongeluk jouw Reel concepten verwijderen. Zorg er dus voor dat je altijd je video’s opslaat op je telefoon, en de geluiden opslaat in Instagram!
Wees creatief
Creativity is key! Creativiteit is een vereiste bij het maken van Reels. Ze zorgen ervoor dat de kijker langer blijft kijken. Een voorbeeld hoe je creativiteit kan toepassen in je video, en de aandacht langer kan vast houden is door transities in je video te gebruiken. Dit zijn korte overloopjes tussen verschillende clips, wat er voor zorgt dat je video meer aantrekkelijk wordt om naar te kijken.
Dont’s:
Tekst uit zicht plaatsen of te veel bij randen
Als je tekst plaatst bij je Reel, zorg er dan voor dat deze goed leesbaar is. Dit doe je door je tekst niet te dicht bij de randen te plaatsen, of juist boven in of onderin. Onderin staat je caption weergeven, en je tekst die je onderin de video geplaatst hebt is dan niet leesbaar omdat de caption ervoor staat.
Teveel tekst
Voorkom dat je teveel tekst gaat plaatsen! In plaats van dat je alles uit gaat typen, kan je dan beter een voice-over gebruiken in combinatie met steekwoorden/samenvattingen uittypen als tekst. Echter, onthoud: als je een onderwerp wilt bespreken en echt de diepte in wilt gaan, is IGTV meer geschikt dan Instagram Reels. Keep it simple!
#Copycat
Wees geen copycat! Zoals ik eerder al benoemde is creativiteit onwijs belangrijk voor Instagram Reels. Het is dan ook niet leuk als je een concept geheel kopieert van een ander. Zie je een leuke Reel, maar bedenk je een andere variatie erop? Dat is natuurlijk helemaal oke, go for it! Wie weet sta je aan het begin van een nieuwe trend!
TikTok watermerk
Instagram heeft onlangs aangegeven dat video’s die rechtstreeks vanuit TikTok (met het watermerk) worden geplaatst op Instagram niet naar voren worden geplaatst in het algoritme. Betekend dit dat je je reel niet op beide platformen kan plaatsen? Nee! Wat je kunt doen is de video van tevoren opslaan, of eventueel eerst op TikTok plaatsen en vervolgens het watermerk er afhalen met behulp van deze handige website.
Reels die niks met je business te maken hebben, om maar viral te gaan
Ik zie dit regelmatig voorbij komen: ondernemers die Reels plaatsen, waarvan het niks te maken heeft met hun onderneming, maar puur gaan om het viral gaan. Natuurlijk is het super leuk en gaaf om viral te gaan met je reel. Maar als de reel niks, maar dan ook echt niks te maken heeft met jouw business, wat voor zin heeft het dan? Probeer altijd een link te maken met je bedrijf! Als je dan viral gaat, dan heeft het ook echt nut.
Ben je overtuigd van de kracht van Instagram Reels, maar weet je niet goed hoe je het kan toepassen in jouw social media strategie? Boek een 1 op 1 Power Hour, en laten we het bespreken! Ik denk graag met je mee, en help je met concrete voorbeelden!

You May Also Like
Wat een social media manager precies doet
28 November 2022
5 ideeën voor jouw Instagram Highlights
11 May 2021
Eerste hulp bij Instagram Bio’s – Hashtag K
24 March 2021