GRATIS SOCIAL MEDIA SCAN – KLIK HIER

Influencer marketing: 5 grote misvattingen​

Influencer marketing: 5 grote misvattingen

Influencer Marketing is hot and happening. Maar toch zijn er vele misvattingen in de omloop over deze vorm van marketing. Ik leg je graag uit welke misvattingen dat zijn, en waarom het niet waar is, met behulp van 5 misvattingen.

 

 

Hoe meer volgers, hoe beter

NEE, NEE, NEE! Een groot aantal volgers is van belang, maar elementen die nog veel belangrijker zijn zijn bereik en engagement. Hoe groter het bereik en hoe beter de engagement rate, hoe groter de kans op een succesvolle campagne. Daarnaast kan een influencer met een wat kleinere following beter bij jouw merk passen, doordat hij of zij zich richt op een meer niche publiek. 

 

Iedere influencer past bij ieder merk

Dit is een cruciale fout die regelmatig gemaakt wordt. Als je ervoor kiest om gebruik te maken van influencers voor je merk, is het ook heel belangrijk dat de influencers bij jouw merk passen. Is het een mismatch? Dan zorgt dat niet alleen voor een slecht lopende campagne, maar ook voor reputatieschade voor zowel de influencer als jouw merk. Denk hierbij aan de samenwerking tussen Shell en @annanooshin. Niet een groot succes, door het gebrek aan aandacht voor de ideale match. 

 

Influencer marketing waait wel weer over

Nope! Influencer marketing is een hippe term voor een marketing concept wat al jaren bestaat. Waar we nu vooral influencers inzetten, deden we dit voorheen vaak met BN’ers. Denk aan Herman den Blijker die de producten van Hak promoot. Dit concept heeft zich verschoven van traditionele media, naar online media. Wist je dat dit concept al meer dan 100 jaar gebruikt wordt? Het waait dus voorlopig zeker niet over.

 

Influencer marketing is duur

Een campagne is altijd afhankelijk van het budget wat jij daarvoor in gedachten hebt. Afhankelijk van het budget kan de insteek van de campagne worden bedacht, en het type influencers dat hierbij het beste past. 

 

Influencers zijn niet geloofwaardig want ze worden betaald.

In deze misvatting zit een kern van waarheid. Want ja, er zijn influencers die elke klus aannemen en daarmee hun volgers overspoelen met #ads. Dit doet zeker breuk aan hen geloofwaardigheid. Maar naast deze groep is er een grote groep Influencers die wel aandacht besteed aan de match tussen influencer en merk, en niet elke klus aannemen. 

 

Wil je na het lezen van dit artikel aan de slag met influencer marketing, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ik help je graag met het ontzorgen door de campagne voor jou te managen. Meer weten? Lees er hier meer over.

 

Leave a Comment