
Content pilaren voor jouw social media strategie
Ben je zoekende naar een houvast in jouw social media content strategie?
Zodat je niet uren naar een beeldscherm staart als je nieuwe content maakt?
Dat je met een plan je social media aanpakt?
I got you! Vandaag leg ik je uit hoe je aan de hand van content pilaren je social media content strategie kan gaan vormen.
Content wat? Content pilaren! Dit zijn categorieën waaronder je jouw content kan classificeren. Zo kan je dus gerichter content bedenken, omdat je weet tot welke categorie de content behoort! In dit artikel leg ik je 5 content pilaren uit, en geef ik je een voorbeeld.
Er zijn 5 content pilaren, maar je kan natuurlijk hier ook meer of minder van maken. Het is geheel afhankelijk van jouw bedrijf, en jouw strategie.
1️⃣ Entertainment content
Deze content pilaar is gefocust op het entertainen van jouw volgers. Dit kan in de vorm van iets grappigs, of iets wat heel herkenbaar is voor je doelgroep. Probeer hiervoor je te verplaatsen in je doelgroep, en te bedenken wat zij vermakelijk vinden. Denk hierbij aan een herkenbare quote, of meme.
2️⃣ Educational
Geef waarde aan je volgers. Als jij meer informatie geeft aan je volgers, over bepaalde onderwerpen, of over je diensten of product, claim jij de expertstatus die jij wilt laten zien aan je volgers. Daarnaast worden je social media kanalen alleen maar interessanter zodra je jouw volgers iets leert. Ik zal je een paar voorbeelden geven: als je kleding verkoopt kan je tips delen hoe de kleding het langst mooi blijft! Of als je mindfulness coach bent, kan je met je volgers een korte meditatie delen. Veel ondernemers die diensten verkopen denken vaak: ik ben te bang dat ik te veel deel waardoor niemand mijn aanbod meer zal aanschaffen. Ik begrijp dat volledig. Probeer hierin een balans te vinden, met wat voor waarde je we wilt delen, en welke waarde je alleen verkoopt.
3️⃣ Inspirational
Inspireer je volgers! Een manier om dit te doen is door middel van een before & after, of juist een inspirerende gedachte te delen voor een switch in je mindset. Je geeft ze hiermee stof om over na te denken, en triggert mensen te denken over jouw vakgebied/branche.
4️⃣ Promotional
Show us what you’ve got: laat je volgers weten wat voor aanbod jij hebt, en houd ze ook op de hoogte van promoties. Houd hierbij wel rekening dat je deze content pilaar niet te vaak terug moet laten komen, omdat je dan pusherig over kan komen. Voorkom dit door een juiste balans met de andere content pilaren te zoeken. Een voorbeeld hiervan is dat je uitlegt wat je klant kan verwachten als hij of zij iets bij jou aanschaft!
5️⃣ Showcase
Deel jouw succesverhalen, positieve reviews en nieuw aanbod. Met succesverhalen en positieve reviews draag je bij aan het claimen van je expertstatus.
Let’s face it: geloof jij iedereen op zijn of haar woord? Ik zal je een geheim verklappen: ik niet. Ik wil harde feiten zien! Daarom is het juist goed om succesverhalen of reviews te laten zien. Zo wordt je expert status niet alleen door jou laten zien, maar ook bevestigd door anderen.
Meer weten over hoe jij content pilaren kan gebruiken in je eigen content strategie? Boek een 1 op 1 Power Hour met mij, en ik kijk met je mee hoe we jouw content kunnen bedenken aan de hand van deze content pilaren. Of wekelijks meer tips ontvangen over Instagram Volg mij dan op @hashtagk_
