Eerste hulp bij Instagram Bio’s – Hashtag K

Eerste hulp bij Instagram Bio’s: Hoe jij jouw Instagram Bio kan optimaliseren

Instagram Bio’s worden vaak door veel ondernemers gezien als een lastig onderwerp. Want hoe vertel je nou over jezelf wie je bent, wat je doet, en voor wie, in een gelimiteerd aantal woorden? Om je hierbij te helpen heb ik 4 tips voor je, hoe je optimaal je Instagram Bio kan inrichten.

Tip 1: Het Instagram naamveld

De eerste tip die ik voor je heb heeft te maken met het naamveld. Veel mensen zetten hierin hun naam, of de naam van hun onderneming. Wat je beter kan doen is naast je naam, ook je beroep, branch, core business of locatie toevoegen. Instagram implementeert steeds meer SEO functies, en het naam veld is hier 1 van. Als mensen dus in Instagram’s zoekfunctie gaan zoeken, scant Instagram de naamvelden af om de juiste resultaten te weergeven. Dit betekend dat zodra jouw doelgroep zoekt naar een bepaalde ondernemer, zal diegene sneller het beroep, branche of core business intikken dan jouw eigen naam. Als je een van deze 3 elementen dus toevoegt in jouw naam veld, zal je dus sneller naar boven komen bij de zoekresultaten. Een voorbeeld van het implementeren hiervan is: ‘Manon | Interieur Styliste’.

Tip 2: Wees duidelijk

Als tweede tip wil ik het hebben over duidelijkheid: consumenten hebben geen tijd om uren te kijken naar je profiel. Dit komt omdat we in een snelle maatschappij leven, waarin vrije tijd een luxe begint te worden. Om door die snelle keuring heen te komen, is het belangrijk dat je duidelijk bent. Wie ben je, wat doe je en hoe kun je ze helpen? Stel jezelf voor in een paar zinnen, wees to the point, maar trigger je ideale klant wel. Zo raken ze geïnteresseerd om verder te kijken op je profiel. 

Tip 3: Voeg een Call to Action toe

Mijn derde tip is all about CTA’s, ‘Call-to-action’. Het is slim om hiervan gebruik te maken, omdat je zo nieuwe mensen intrigeert, maar ook duidelijk naar ze communiceert. Je kan maar 1 link gebruiken in je bio, dus het is verstandig om de CTA te gebruiken in combinatie met de link. Leg uit waarom mensen op die link zouden moeten klikken. Wat kunnen ze daar vinden? Maak dit zo aantrekkelijk mogelijk, want als je mensen naar je link toe gaan hebben ze al de eerste stap gemaakt!

Tip 4: Jouw contactgegevens in een ander veld

De laatste (maar zeker niet de minste) tip heeft te maken met contact gegevens. Ik zeg het hier maar een keer: stop met het vermelden van je contactgegevens in het tekstveld van je bio! Als je een bedrijfsprofiel hebt kan je deze contactgegevens vermelden bij contactmogelijkheden, waardoor er een hele duidelijke knop komt te staan. Met deze knop kunnen mensen gemakkelijk contact met je leggen, zonder dat je de ruimte van het tekstveld van je bio hiervoor hoeft te gebruiken. 

En? Zie je punten die jij zelf nog kan implementeren om je Instagram Bio te optimaliseren? Of loop je nog ergens tegen aan? Laat het me vooral weten, ik denk graag met je mee. Je kan mij vinden op Instagram, via: https://www.instagram.com/hashtagk_/

Wil je meer leren over Social Media? Bekijk de andere blogs!

Pin: Instagram Bio optimalisatie

Leave a Comment